Google+

Tempat untuk berkongsi resepi

Semua gambar dan juga resepi yang disumbangkan di myresipi.com adalah hakmilik tuan punya asal dan juga myresipi.com.



oleh: kak fida ♥Kuih Lapis Ubi Pelangi™

20140111_181555

Sesuai dimakan bila2 masa saja... :)


Created on : 17-01-2014

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 1 famili )

  • 1 kilo ubi parut - tapis dan ambil sagunya
  • 1 cawan gula halus (225g) - akak guna 200g
  • 300 g santan pekat
  • 1/2 sk garam
  • 1/2 sk vanilla serbuk / 1 sk esen vanilla
  • secukup pewarna merah,kuning, hijau dan lain2 warna ikut selera
  • secukup kelapa parut kukus - untuk menyalut kuih

Cara-cara

  1. Satukan kesemua bahan kecuali pewarna dan kelapa parut. Kacau hingga adunan sebati.
  2. Bahagi adunan kepada beberapa bahagian dan warnakan. Kukus kuih selapis2, 5 - 10 min setiap lapis, ikut ketebalan kuih yang dilapis. Pastikan loyang disapu minyak dan dipanaskan dahulu.
  3. Adunan kuih lapis ubi boleh dibahagi 3 hingga 7 lapisan dan warnakan seperti pelangi ikut selera dan kerajinan masing2.
  4. Biar kuih benar2 sejuk, potong sesuai selera dan salutkan dengan kelapa parut kukus.

Tag


Laporan Masakan Bergambar (1)

Img_20140121_213055
21-01-2014
salam k.fida, ni kitorang tgh mnikmati lapis ubi ‘pel‘ (pel-sbb cume 3 kaler, kalo pelangi mstilh 7 kaler kn) hee ampunn!! best la kf.. buat pon mudah. kb boh esen pndan pd adunan hijau , sirap ros pd yg merah n vanila yg putih, aduh! aromanye...lebanglibu dibuatnye.. yg pnting, hb senyum smpe ketelinge! hee.. jazakillah k.fida utk rspinye.
Laporan oleh: kakbesah

salam k.besah..alhamdulillah..lapis ubi pel aroma yer...heee..mekaseh kb krane sudi mncube lapis ubi pela kf (sbb 4 kaler..hehee) ... :D



Komen (10)

17-01-2014, ruhmadeny komen :

assalamualaikum....k.fida...Allah...pagi2 dah nampak kuih lapis ubi pelangi...tak senang duduk dah ni..dah nak kena pegi cari ubi kayu dah ni...tak boleh tahan tengok kuih ni...in shaa ALLAH..kalau ada ubi,ptg ni boleh akak buat. tkasih k.fida :)


17-01-2014, kakbesah komen :

Salam kak fida.... aduudududuh..yg ni pon x bleh bagi tengok kat hb kb ni..hee


17-01-2014, kak fida komen :

wa'alaikumsalam ruhmadeny...hahaa...klau ada ubi mesti dah jumpe dah...dah mlm ni...heheeee...slmt mncube yer... :)


17-01-2014, kak fida komen :

Salam kakbesah...aduuuduuuduuii sakit yer....hehee...jgn mare yer..kbtoln lebihn ubi bnyk, tngok2 kt Myr tk ada rcp ni jadi dah alang2 buat tu share ler kt cni...klau sape2 bekenn leh ler cube yer... psstt3 kb dok soghang2 ler dpn com jadi cik hb tk nmpk...heheee... :)


19-01-2014, k.zila66 komen :

Assalam fida, Allah, sedapnya..mana nk cari ubi..kt sni kena g pasar baru jumpa..cantik pelangi tu..kita msuk list dulu hihii..mekasih ya :)


19-01-2014, kak fida komen :

wa'alaikumsalam zila...tu pelangi 4 kaler je..hehee...takpe masok list dulu..bila dah cukup bahan bolehlah cuba yer...jgn ngigau pulak... nak carik ubiii...nak carik ubiii... nak carik ubi sama cempedakkk...heheeee... :D


22-01-2014, Mariani(KT) komen :

slm k.fida...bestnye kaler2 gitu...ucu nak nerai gak...kalo rjin la...ubi parut ada lg..lebihan wat bgka rspi k.fida..wah k.bsh juara la kli ni..jeles tau..


23-01-2014, kak fida komen :

slm ucu...haaa..dah ada lebihn ubi parut tu leh ler cpt2 nerai, cpt2 hntr laporn leh jadi naib juara...heee...mudh2 ucu sehat utk merajinkn diri menerai yer...slmt mnerai... :)


24-01-2014, zurun komen :

Askm, kak fida. Cantik kuih ni, insyallah akan cuba. Baru tau rupanya kak buka kelas memasak. Dan sape sebenarnya yang buka laman web ni ye?


25-01-2014, kak fida komen :

w'salam zurun...kuih dh berkaler-maler tentu nmpk cantik...jgn slh faham zurun, akak tk pernah buka klas msk...tntng web ni nk kena tanye admin lah yer...heeee... :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd