Google+

Tempat untuk berkongsi resepi

Semua gambar dan juga resepi yang disumbangkan di myresipi.com adalah hakmilik tuan punya asal dan juga myresipi.com.



Paucoklat Pau

oleh: kak fida ♥Telur Masak Lemak Dhall Daun Kari™

Telor_dhall_msk_lemak_daun_kari

Masakan harian famili.Lauk harian biasa2 aje tapi mmpunyai kelainan rasa dgn adanya daun kari dan lada kering yg ditumis dahulu...


Created on : 24-12-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 1 famili )

  • 4-6 biji telur
  • 2 pelepah daun kari - dipetik
  • 3 tangkai cili kering - cuci dan dikerat 3
  • 1 biji bawang besar*
  • 1 ulas bawang putih*
  • sedikit belacan*
  • 1/2 cawan kacang dhall - direbus empuk
  • secukup santan dr 1 biji kelapa
  • garam secukup rasa
  • 1 sk kunyit serbuk
  • 3 sb minyak masak utk menumis

Cara-cara

  1. Tumbuk halus bahan2 bertanda *.
  2. Panaskan minyak di dlm periuk dan tumis cili kering dan daun kari hingga wangi.Masukkan pula bahan2 yg ditumbuk,kunyit serbuk dan kacau hingga rata.Tuangkan sedikit air dan masukkan kacang dhall yg telah direbus. Kacau lagi hingga sebati.
  3. Masukkan secukup santan dan garam secukup rasa.Masak hingga mendidih dan pecahkan telur satu-persatu di dalam kuah lemak dan masak atas api yg perlahan.Kacau kuah perlahan2 supaya telur tidak pecah dan masak hingga telur masak.Siap untuk disajikan.
  4. ***Boleh juga menggunakan lebihan putih telur sahaja dan masukkan kedlm masakan ini.

Laporan Masakan Bergambar (2)

Dsc05838_resize
06-03-2009
hai k.fida mmg sodap resepi ni bwt gan telur itik..kcg dhall tu buat lg lomak rasanyo...menu mkn tghari TQ :-)
Laporan oleh: shafea

waaah..shafea..pagi lagi dh siap msk lauk tghri...rajin btol... :)... lagi sdp agaknye yer dgn telur itik...slmt menjamu slere shafea....tq krane mencube.... :D

Image0322_1_
17-04-2011
k.fida...kami sukakannya...sy x buat telur sbb anak bujang alergic so gantikan sayur2...anak bujang suka hirup dulu kuah kebiasaanya then komen. Sudu pertama dia ckp "sedapnye sup ni ibu"...thanks kak atas resepi yg simple tp sedap nih...
Laporan oleh: zsrina

sronok jugak bila dengar anak sebut kuah tu sup...heee...boleh cube rcp kuah lodeh klau sukekn bnyk sayur2an...mekaseh zsrina krane mncube... :)



Komen (16)

24-12-2008, Lynne komen :

Salam k.fida. Salah satu lauk fav ni. Mama lynne selalu buat..tapi dia letak telur, kentang, kacang panjang jugak. Hmmm..dah lama tak makan..leh buat ni.


24-12-2008, sfaizah7 komen :

salam kak fida, sedapnya lauk ni mkn dgn nasi panas-panas.. lagi-lagi kalau ada lauk sardin msk sambal.. sedapnya..


24-12-2008, kak fida komen :

Salam Lynne,mmng biase lmk telur ni akak bubuh kentang,tapi kali ni tk boh kntng,smpai dlm resipi pon lupe nk taip....slmt mencube Lynne....tq...


24-12-2008, kak fida komen :

salam jugak buat sfaizah7,haaiii... tang mkn ngan ape jer mmng sdp....dgn smbl blcn dan ikan kering/goreng lagik sdp...mmmm.... :D


24-12-2008, peekaboo komen :

salam kak fida, akk pakai telur apa?? ayam atau itik?? sbb nampak cantik je telur tu...


24-12-2008, kak fida komen :

salam peekaboo...haiii...pt akak ni mane nk dpt telur itik melainkan telur asin jer....tu telur ayam biase...cantik sbb dh kasi pakai make-up...heheee... :O


26-01-2009, sharaha64 komen :

salam Fida,mengingatkan akak lauk fav zaman bebudak.Resepi our fmly,tmbah jintan putin n manis sikit(yang kasar,bukan serbuk).pakai udg kering instead of belacan,tapi belacan lagi "kick"!kalau yg malas nak rendam & rebus kcg dal,beli aje kacang kuda Kimball yg dah siap utk dimakan.


28-01-2009, kak fida komen :

salam shahara...mmng lauk ni lauk mase zmn akak kecik2 dulu...dgn telur ape saje lauk boleh dipelbagaikan...msti sdp...sskali boleh jugak cube care shahara,gune kcg kude kimball....tq shahara... :)


06-03-2009, shafea komen :

salam hee kak hari ni jmaat bdk balik sklh cepat tu yg masak awal heee..


18-06-2009, manjasayang komen :

hai kak fida, memang sda...p lauk ni,lame tk msk da tngok ni past nk msk t.k.kak.


20-06-2009, kak fida komen :

hai manjasayang...ma'aflah,baru ari ni akak dpt jwb komen...hrp2 dh pon mencube lauk yg mudh ni yer...tq manjasayang... :)


15-07-2009, dahliadahlan komen :

..Salam Fida... tak pernah akak makan telur masak daun kari...masak lemak biasa adalah....kene cuba ni....kalau kita guna telur asin boleh tak?...k tak sama ngan telur itik biasa?....Buat Fida teruskan berResepi n Terima kasih 4 the resepi.....L.U.


15-07-2009, kak fida komen :

w'salam dahlia...daun kari dlm msk lmk tu sebagai aroma jer...cubelah mmng ade rase kelainan dlm rasenye...klau gune telur asin nnti masin pulak...tapi klau telur asin dijadikn lauk smpingan brsame smbl blcn dn ikan krg...hmmm...mesti sedap...terangkat...heheee....dn klau gune telur itik biase boleh lh dahlia cube yer...akak tk prnh pulak msk gune telur itik...lagi pon tk de jual di sini...heheee...slmt mencube... tq.. :)


16-07-2009, dahliadahlan komen :

..Salam Fida...akak kat sini kalo masak lemak telur...biasanya telur itiklah...sebab tak pecah...kalo guna telur ayam...bila masak...putih dn kuning jadi asing2.....Fida pernah tak buat telur kukus dengan ikan asin?...Macam buat telur dadar jugak...masukan daun remungai...telur ni dikukus....Arwah mak akak suka masak cam ni....


16-07-2009, kak fida komen :

w'salam dahliadahlan...klau akak kt sini pulak...klau tk de telur asin maknenye tk meraselah telur itik...heheee....mesti sedap lh yer...akak tk pernh pulak msk telur kukus ikan asin...daun remungai,lagi lh tk pernh kenal...heheee...pernh jugak cube telur kukus kt Myr nih tapi tk de ikan asin...akak klau msk lauk hari2...ape yg arwah mak dn arwah mk mertua biase msk,tu lh yg akak msk...skrng2 nih sering cube2 ikut resipi kt myr ni...tk rugi mncube..best2...dahlia pon boleh lh share resipi2 dahlia kt MyR nih....klau sudi...heheee... :)


09-10-2011, azzua komen :

MEMANG SEMP0I !!! User click URL anda,anda dapat duit..Jom sama2 buat duit lebih..sertai sekarang.. http://www.kelabjutawan.org/index.php?ref=azzua SY CUMA INGIN BERK0NGSI REZEKI YG TUHAN BERI..CUBA DULU BARU TAHU..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd